|
|
|
|
|
|
|
|
|
Överlida Camping
|
Överlida Camping
|
Överlida
|
Överlida Camping
|
|
|
|
|
Campingferie i Sverige har hidtil
ligget langt nede på hitlisten over kommende feriemål, og vi
bestiller da også færgebilletten Grenå-Varberg i sidste øjeblik.
Campingferien, der for mange år siden druknede i regn, mindes vi, hver gang Sverige kommer på tale.
Dog står Stockholm højt på hitlisten, så vi tager chancen og satser på rimeligt
vejr.
Der loves stiv kuling præcis i det tidsrum, vi skal
sejle, så godt med plastposer i lommer og taske - belært af
fisketuren på havet for et par uger siden, som jeg vil undlade at
beskrive nærmere.
Vel ombord, skynder vi os at få købt noget kaffe og brød, så
har vi da fået lidt, hvis aftensmaden skulle smutte. Vejret
bliver nu bedre end forventet, og vi spiser aftensmad ombord med
god appetit. Indimellem er der VM fodbold.
Vi har i forvejen kodet GPS'en til en campingplads ca. 50 km fra
Varberg med retning mod Jönköping.
Ikke langt fra Varberg passerer vi Grimeton Radiostation, der blev
bygget i 1924 og er blevet udnævnt til Verdens kulturarv. Det må
blive på hjemturen.
Vi følger 153 til Ullared, hvor vi drejer til venstre via 154. (Ullared
er kendt for det opreklamerede shoppingcenter www.gekas.se,
som vi besøger på hjemturen). En rigtig flot tur i frodig natur.
Överlida
Desværre er det overskyet, og det
regner, inden vi når den idyllisk beliggende campingplads ved
Överlida.
En rigtig fin plads ved en badesø og med god plads. Der er lukket
i receptionen, da vi kommer, så vi kører bare ind og finder en
plads.
Vejret er kun til TV, og heldigvis kan vi se det på den medbragte
lille notebook. Det kommende royale bryllup om en uge er selvfølgelig
det store emne.
Næste morgen titter solen frem, og der er 13-14 gr. Pladsen ligger flot på en lille halvø ud til
en sø. Det er et rigtig dejligt sted.
En travetur
langs søen inden vi tager afsked.
Vi fortsætter nordpå i tørvejr og
lidt sol. En flot tur i et frodigt og grønt landskab med masser
af kig til søer og elve. Ren idyl. Ved Jönköping fortsætter vi
på E4.
Da vi har passeret Jönköping og det efterfølgende Huskvarna,
dukker den flotte udsigt til Vättern op. Vi må ind og nyde
udsigten og drejer ind på den første rasteplads. Men det var
dumt, for der er total overfyldt af udenlandske lastbiler, så vi
kan hverken komme frem eller tilbage. Totalt kaos. Palle må lige
ud og forklare en lastbilchauffør, at han altså må bakke lidt,
så der bliver en passage, hvor vi lige kan klemme os igennem. Ud
på E4 igen. Puha, den rasteplads vil jeg ikke anbefale.
www.overlidacamping.se
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gränna
|
Vadstena
|
Vadstena
|
Flygvapenmuseum
i Linköping
|
|
|
|
|
Gränna
Vi fortsætter til Gränna, som
ligger ned til Vättern, og campingpladsen ligger rigtig flot helt
nede ved vandet. Vi får en plads i yderste række med udsigt til
havnen og søen. Bedre kan det ikke blive.
Gränna er en turistby, det er man
ikke i tvivl om, når man ankommer.
Solen skinner, og det er varmt, da vi spiser vores frokost. Men da
vi står klar med cyklerne, begynder det at dryppe. Vi fortsætter
alligevel op i byen, og må da også gå i dækning for regnen. Får
handlet ind i Coop og studeret polkagrisfremstilling (rød og
hvidstribede bolchestænger med pebermyntesmag). Der ligger ca. 10
polkagriskogerier i denne lille langstrakte by med ca. 4.000
indbyggere. Men nogen må jo købe dem, og der er da også kunder
i butikkerne. Måske er svenskerne nogle slikmunde, for selv den
lille Coop har et enormt bland-selv-slik udvalg, og det samme i
ICA på det andet hjørne.
Der er rigtig mange flotte gamle og velholdte træhuse i byen.
Ingen tvivl om, at det er et dejligt område, men vejret indbyder
ikke til at kigge på omegnen
Kaffen indtager vi i silende regn under sejlet. Aftensmaden er
kylling og nye kartofler. Rødvinen har vi medbragt hjemmefra i
feriestørrelser. En tur ned til havnen for at købe isdesserten.
Det er hundekoldt, og den ene regnbyge afløser den anden. Vejret
begynder faretruende at ligne en tidligere campingferie i Sverige.
Nu
må det godt snart bliver
bedre, ellers er det sidste chance - Sverige.
Næste morgen pakker vi det våde sejl og gulvtæppe sammen
og forlader Gränna i tørt, men gråt vejr. Det varer dog ikke længe,
før vi får dejligt solskinsvejr.
www.grannacamping.se
Vadstena
Vi fortsætter op langs Vättern og kommer til Vadstena, hvor vi
holder pause og parkerer ved slottet. Kigger på den hyggelige
havn og traver en tur i byen.
Vadstena Slot, også kaldet Gustav Vasas slot, ligger helt ud til
Vättern og er bestemt et besøg værd. Blev opført som kongelig
fæstning ca. 1545. Anlægget består af en firkantet gård
omgivet af en kraftig mur med porttårn og bred vold samt en
voldgrav, der er forbundet med Vättern, så man kan sejle helt
ind til slottet.
I Motala drejer vi af, så vi kører
langs Götakanalen og stopper i Borensberg. Regnen står igen ned
i spandevis, og vi tjekker adresse og åbningstider på Flymuseet,
nu hvor vi endelig har fået internetforbindelse. Får et
Skypeopkald fra Kreta, hvor de har det for varmt. Vi kører vist i
den forkerte retning, men fortsætter mod Linköping. Der er jo næsten
2 uger til, vi har plads på færgen. Pludselig ser jeg i
forbifarten et skib midt på en græsmark.
Flygvapenmuseum
Museet er netop genåbnet den 12.
juni efter ombygning og udvidelse. Det svenske Air Force Museum er
beliggende på Malmen i Linköping, hvor den første svenske pilot
Den flyvende baron Carl Cederström grundlagde sin
flyveskole i 1912.
Hel samlingen omfatter 130 fly samt udstyr, uniformer, dokumenter
m.m.. fra begyndelsen af det 20. århundrede op til JAS 39 Gripen.
I nederste etage er der netop åbnet en hel speciel permanent
udstilling om Sverige under den kolde krig. Et svensk DC-3 militærfly,
der bliver skudt ned af russerne i Østersøen 13. juni 1952, bliver
fundet i 2003 og bliver i det følgende år bjærget op af vandet.
Nu ligger resterne af et velbevaret og omhyggelig restaureret fly
som minde om den kolde krig og det spændte forhold mellem Sverige
og Sovjetunionen. Med skudhuller og effekter fra de omkomne 8 besætningsmedlemmer.
Billetpriserne er moderate 50 SEK, børn (u. 18 år) gratis. Et
besøg kan anbefales.
Efter besøget på flymuseet fortsætter vi mod Stockholm.
www.flygvapenmuseum.se
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kongeslottet
|
Kongelig liggestol
|
Kongeslottet
|
Operaen i Stockholm
|
|
|
|
|
Bredäng
Camping
Vi kører efter Bredäng og afkørsel 152. Der er skilte til campingpladsen,
så den er nem at finde.
Vi får en udmærket plads og får indviet vores nye rejsefortelt.
Campingpladsen ligger 10 km syd for Stockholm i et dejligt naturområde til
den ene side og udsigt til boligblokke til den anden side. Man er vel i nærheden
af en storby. Her er meget fredeligt. Og stier i den bagvedliggende skov fører
os ned til søen.
Tunnelbanen ligger 5-10 minutters gang
ned ad gaden uden for campingpladsen.
Sverige spiller den danske fodboldsang i radioen, men Danmark taber
alligevel 2-0 til Holland i VM.
www.bredangcamping.se
Stockholm
I campingpladsens reception køber
vi et Stockholmskort. Pris 495 SEK pr. stk. gældende i 2 døgn. Det
giver os fri adgang til at køre med metro (tunnelbanen), bus og både samt
adgang til 80 seværdigheder og museer. Vi når vist heller ikke mere på 48
timer, så vi må hellere komme i gang.
Kungliga Slottet
Stockholm er en storby med vand til alle sider, og 57 broer forbinder de
forskellige bydele på de 16 store øer, der udgør Stockholm. Byen virker ikke kaotisk storbyagtig, selv om der er ca. 2 mio.
indbyggere, måske netop på grund af al vandet.
Vi står af toget i Gamla Stan. Det
første vi møder er Kungliga Slottet og Storkyrkan, hvor der skal være
bryllup på lørdag. Slottet er enormt, men der er også hele 605 værelser,
selv om kongefamilien ikke bor her, men kun arbejder her og altså
holder bryllup. Slottet er normalt åbent for offentligheden, men ikke i
dag, vi må nøjes med at beundre det på afstand. Men hvad er nu det
der står en liggestol i et af slottes vinduer. Hvem mon sidder her og nyder
den flotte udsigt over byen og vandet??.
Der er forskellige aktiviteter rundt omkring i forbindelse med brylluppet.
Pressen og TV stationer er ved at gøre klar. Svensk TV er ved at oprette et
studie på taget af operabygningen lige overfor slottet, hvor også en mega
storskærm er sat op. Langs vandet nedenfor slottet er der opsat scener m.m.,
og på bagsiden af slottet holder fotografer med de store linser.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sightseeing både
|
Vasa skibet
|
Skeppsholmen
|
Gamla Stan
|
|
|
|
|
Djurgården
Vasa skibet
Vi går nu bare ned og hopper på en båd til Djurgården, øen med
forlystelsespark, museer og et fantastisk rekreativt område, for her ligger
også Vasamuseet. På grund af det kommende bryllup stopper bådene dog ikke
ved museet i dag. Vi står
i stedet af ved Gröna Lund forlystelsesparken og traver det sidste stykke
til Vasamuseet.
I 1990 åbnede museet for kun dette skib. Det er også et fantastisk skib,
og det er en fantastisk historie om skibet, der efter 333 år på havets
bund bliver hævet for ca. 50 år siden. Skibet synker på jomfrusejladsen
midt inde i Stockholm ved Djurgården efter bare 20 min. og 30-50 personer
omkommer. Efter sigende fordi skibet har for mange tunge kanoner i lasten.
Kongen ønskede et større antal kanoner ombord end normalt.
Vasaskibet er Sveriges største turistattraktion og er et sandt skue af
velbevaret træarbejde.
I 1628, da skibet bliver bygget, er Sverige et fattigt land, og derfor regner man ikke med at finde noget særlig smukt skib. Men her
tager man
fuldstændig fejl. Vasa viser sig at være ekstremt rigt udsmykket med ca.
700 udskårne figurer, romerske krigere, løver, havfruer og græske
gudebilleder m.m..
De mange udskårne figurer er sat fast på skroget med jernnagler, som
desværre ruster. Derfor
falder mange af figurerne hurtigt af skibet og bliver begravet
i det iltfattige mudder og slam. Et kæmpepuslespil at få dem anbragt de
oprindelige steder.
Undersøgelser har vist, at skulpturerne var malet i mange og stærke
farver. Vasa må have været et imponerende og farvestrålende syn under sin
korte sejlads. Man har siden bjærgningen i 1961 gjort mere end 26.000 fund
med tilknytning til Vasa.
Skansen
Ikke langt fra Vasamuseet ligger Skansen, der er et stort friluftsmuseum med
en flot udsigt over byen. Dejligt at komme ud i naturen efter Vasamuseets
dunkle belysning. Skansen ligger højt over byen, og heldigvis hjælper en
lang/høj rulletrappe os godt opad. Skansen er verdens ældste frilandsmuseum
grundlagt i 1894. Her er ca. 150 huse og gårde fra hele Sverige. De fleste
bygninger er fra 1700, 1800 og 1900 tallet og de ældste er fra 1200 tallet.
Gröna Lund
Vi kigger indenfor Gröna Lund, Sveriges ældste forlystelsespark. Her er alt, hvad der hører sig til af
hurlumhej og larm, så vi skynder os videre.
Skeppsholmen
Vi fortsætter fra Djurgården med båd og hopper af på Skeppsholmen, der
ligger lige overfor. Skeppsholmen bliver i 1634 Stockholms orlogsstation. I
1968 er alle de militære funktioner flyttet derfra, og museer, skoler og
kulturinstitutioner indtager de gamle huse.
Forsøger at finde et lunt sted til
frokost-kaffepause, men det lykkes ikke. Men der er nok at kigge på. Der ligger en hel stribe husbåde,
og et andet sted er der musik og dans udenfor. Museet for moderne kunst ligger
her på øen med mange flotte værker i den omliggende have.
Det er blevet køligt, så vi går
øen rundt og tilbage til bådstoppestedet.
Vi vil sejle tilbage til Gamla Stan,
og efter en lang og kold ventetid kommer der endelig en båd, der sejler i
den retning. Men desværre sejler den bare ind til centrum og så retur til Skeppsholmen i stedet for videre til Gamla Stan. Så vi står igen på
Skeppsholmen og undrer os over sejlplanen, mens vi småfryser og går i læ
for dagens regnbyge. Vi kunne efterhånden have gået til Gamla Stan mange gange,
for selvfølgelig er der en bro. Vi vælger at hoppe på en bus, for at
komme videre.
Gamla
Stan
Vi går bag om kongeslottet og over det flotte Stortorget og ned i de små
smalle og hyggelige brostensbelagte gader med et væld af restauranter og
cafeer. Vi finder hurtigt en café, hvor vi får vores meget forsinkede
frokost sandwich og kaffe og ikke mindst varmen, mens vi nyder udsigten til
det pulserende liv i de små gader. Her er en hel speciel atmosfære. Gamla
Stan er en middelalderby lige midt i centrum og er oprindelig Stockholms
bymidte helt tilbage i 1300 tallet, da byen bliver grundlagt. Den mest
dominerende bygning i Gamla Stan er Kongeslottet. Gamla Stan består primært
af øen Stadsholmen.
Vores fødder er trætte, så ved aftenstid tager vi Tunnelbanen tilbage til
Bredäng. Rød linje mod Norsborg. I Bredäng er der et butikscenter ved
stationen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Östermalms Saluhall
|
Östermalms Saluhall
|
Sergels Torg
|
Sergels Torg
|
|
|
|
|
Næste morgen vågner vi op til
dejligt vejr, men belært af gårdsdagens oplevelser med
omskifteligt vejr, tager vi varmere tøj på og trøjer med i rygsækken.
Selvfølgelig viser det sig, at vi sveder med anstand. Vejret
snyder os også i dag i Stockholm.
Östermalms Saluhall
Vi tager tunnelbanen til Östermalmstorg. Vort første mål er
nemlig Östermalms Saluhall, der har været madmekka siden 1888,
da bygningen blev opført. Her er alverdens specialiteter. Hummer,
østers, gåselever, rensdyrfilet og masser af franske oste er
blot lidt af udvalget. Madboder og cafeer/restauranter i en usædvanlig
flot bygning.
Sergels Torg
Næste spændende sted på programmet er Sergels Torg. Et ellipseformet torv tegnet af Piet Hein ca. 1960 og opkaldt efter
billedhuggeren Johan Tobias Sergel.
På en 200 meter lang rektangulær plads i det centrale Stockholm
skal to motorveje mødes i en stor rundkørsel. Løsningen bliver
Piet Heins superellipse til både torv og rundkørsel.
Et spændende torv med forsænket fodgængerplads med et sort/hvid
trekantet mønster og en bred trappe, der fører op til gågaden
Drottninggatan. Pladsen er til dels overbygget af en
superellipseformet rundkørsel med springvand og en 37 m høj glasobelisk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stadshuset
|
Stadshuset den gyldne sal
|
Udsigt fra Stadshuset
|
Udsigt fra Stadshuset
|
|
Stadshuset
er Stockholms smukke rådhus ved bredden af Mälaren på øen
Kungsholmen.
I 1907 beslutter byrådet, at Stockholm skal have et nyt rådhus,
og 2 arkitektkonkurrencer bliver afholdt, inden arkitekt Ragnar Østberg
får opgaven. Byggeriet foregår i 1911-23 og undervejs bliver der
foretaget mange ændringer i projektet. Det 106 meter høje tårn
er oprindeligt en af de andre arkitekters ide, og lygten på toppen
af tårnet kommer til undervejs.
Næsten 8 mio. røde mursten er brugt til det fantastiske byggeri
- inspireret af italienske renæssancepaladser.
Rådhuset er mest kendt for at huse
de ca. 1.200 gæster, der er så heldige, at blive inviteret med
til den årlige Nobelpris banket den 10. december. I den store blå
sal afholdes den årlige Nobelmiddag. Faktisk er salen slet ikke
blå, som den ifølge planen skulle males. Østberg bliver så
glad for den måde, solen rammer de røde mursten, at planen
bliver ændret. Nobelfestlighederne fortsætter med dans i den
gyldne sal. Her er scener fra svensk historie afbilledet på væggene
med mere end 18 mio. guldmosaikstykker - bladguld imellem 2 lag
glas.
I Stadshusets kælderrestaurant tilbydes det foregående års
nobelmenu.
Man kan komme helt op i tårnet og selvfølgelig skal vi det.
Stockholmskortet gælder jo alle steder. Det må være byens
bedste udsigt. En helt fantastisk udsigt over byen er der, men det
mangler da også bare med alle de (365) trin og smalle gange vi
må passere.
Det er en oplevelse at besøge Stadshuset. En guidet rundvisning
igennem de mange flotte sale kan anbefales.
Ved Stadshuset hopper vi på bus nr.
65 ned til Karl XII Torg. Næste mål er Nationalmuseet. Men
forinden går vi op i Kungsträdgården, byens ældste park og
oprindelig kongelig køkkenhave. Vi nyder vores frokost og
solskinnet ved en af de udendørs caféer.
Nationalmuseet
Den smukke museumsbygning er et besøg værd masser af
marmor og højt til loftet. Her er selvfølgelig mange spændende
malerier af alle de store malere - Rembrandt, Renoir, Degas,
Gaughin og selvfølgelig Carl Larsson og mange flere. Museet er
stort, så vi tager et hurtigt besøg.
Overvejer om vi skal vove at sejle
en tur, men ender med at slå os ned på en café helt ned til
vandet. En god sofa, avis og flot udsigt over til Kongeslottet. Det er
svært at få de trætte ben i gang igen, men vi mangler en strøgtur
på Drottninggatan - en 3 km lang gågade, der undervejs krydses
af Kungsgatan.
Her er sort af mennesker og masser af butikker selvfølgelig,
men mit shopinggén er gået kold. Tjekker hurtigt et stort
varehus og det velassorterede Bolaget/vinhandel inden vi styrer
mod T-stationen ved 18 tiden.
Nynäshamn
I dag vil vi køre ud til Skærgården lidt sydøst for Stockholm.
Dejligt solskin.
På E4 og derefter på vej 73 mod Nynäshamn. Undervejs gør vi et
par afstikkere bl.a. til Söderby.
Lystbådehavnen i Nynäshamn er et hyggeligt sted med flere
restauranter. Solen skinner og vi sidder og nyder udsigten. Køber
en frokostmenu til 80 SEK i M/S FREJA. Salatbord, skinkesteak med
pebersauce og pommesfrites, vand eller lys øl, kaffe og en småkage,
alt er inkl. i prisen. Og så sidder vi endda på dækket af en
gammel skude og nyder udsigten og gynger let. Så pyt med, at det
er dyrt at parkere.
Vi fortsætter ud i Skærgården mod Torö.
Over en lille bro mod Oxnö og videre over Svärdsö inden
vi når til Torö. Her ender vi på en lille havn, hvor lodsbåden
netop kommer ind for at hente lodsen ombord.
Vi fortsætter igennem endnu et flot naturreservat Ören, men så
kan vi heller ikke komme længere ud.
På tilbageturen holder vi ispause ved Købmanden i Torö. Det er
der også andre, der gør. Og her er da også ren idyl og solskin.
Tilbageturen går gennem et flot landskab via Stora Vika, Vårsta,
Tumba og ved Hallendo kører vi igen på E4. Men først er vi lige
inde omkring et storcenter, hvor vi handler i Maxi ICA.
Som sædvanlig er vi tilbage ved 18-tiden. Tjekker mail og
vejrudsigter. I morgen kører vi igen mod syd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ören naturreservat
|
Købmanden ved Totö
|
Gripsholm Slot
|
Mariefred veteranbanegård
|
|
Ved 9 tiden næste morgen forlader
vi Bredäng. Ved Södertälje kører vi over på E4 i regnvejr. Graderne er
vi holdt op med at tjekke.
Gripsholm Slot
Ved afkørsel 139 ser vi et skilt mod Gripsholm Slot og tager en hurtig
beslutning. Det må vi lige se. Et imponerende slot omgivet af søen Mälaren
ved byen Mariefred ca. 60 km vest for Stockholm. Gripsholm Slot bliver
bygget af kong Gustav Vasa i 1537 og tilhører kongefamilien og bliver brugt
som deres bopæl indtil 1713. I dag er her museum med malerier og andre
kunstværker i slottet med de fire røde kanontårne.
Nede i Mariefred holder veterantoget på den flotte gamle banegård.
Vi fortsætter på E20, derefter på
vej 50 og 49. I Askesund handler vi ind i Netto og holder frokostpause og går
en tur op i byen, hvor der er torvedag og forberedelser til Jazzfestival i
weekenden.
Karlsborg
Sveriges reservehovedstad
Karlsborg Camping
Vi fortsætter nu ned langs vestsiden af Vättern til Karlsborg, hvor vi kører
ind på campingpladsen allerførst i Karlsborg ved en rundkørsel.
Campingpladsen ligger lige der, hvor Göta Kanalen løber ud i Vättern.
Der er ikke ledige pladser helt nede ved vandet, men vi får en udmærket
plads, og vi kan se Vättern til den anden side. Desværre er der en
landevej imellem. Men det koster at bo centralt ved byen. Efter lidt el-stik
problemer kan vi endelig få vores kaffe. Byen ligger kun få minutters gang
fra campingpladsen.
www.karlsborgscamping.se
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bredäng Camping
|
Karlsborg
|
Karlsborg
|
Den flydende sauna
|
|
|
|
|
Fæstningen
Karlsborg er navngivet i 1832 af Kong Karl XIV Johan, der beslutter at bygge
et stort fæstningsanlæg på spidsen af Vanäs, som stedet hedder.
Vi må ud og kigge på området og cykler en tur ind igennem byen og ud til
et imponerende bygningsværk - Fæstningen, der er en by i byen. Engang en
lille by med lejligheder, butikker, sygehus og kirke. I
dag er her fæstningsmuseum og kaserne.
Byen Karlsborg er oprindelig mest boliger for personale, der er ansat i Fæstningen,
men efterhånden bliver det et større samfund, delvis på grund af Göta
Kanal, der passerer gennem byen.
Byggeriet af Fæstningen påbegyndes 8. juli 1820 og først i 1909 efter næsten
90 år, er byggeriet færdigt. Prisen er steget 6 gange, og byggeriet er
allerede forældet som forsvar, og bliver derfor aldrig brugt. Området er
et areal på mere end 100 hektar med en omkreds på ca. 5 km. Arbejdet
bliver for en stor del udført af fanger fra anstalten i Vadstena. I
perioder er der over 3000 arbejdere beskæftiget med byggeriet.
Fæstningen skulle i fredstid fungere som forrådsfæstning og til at bringe
kongefamilien, regeringen, rigsbankens guld, kronjuvelerne i sikkerhed i
Karlsborg i en krigssituation. Det er et imponerende område, hvor vi cykler
rundt.
Langs vandet i den nærliggende skov følger vi stien og får øje på
reservekongeslottet. En gul træbygning med udsigt over søen. Derefter
kommer vi ud til Vanäs fyr, et meget flot gammelt fyr. Vi fortsætter og ender
ved én af bygningerne i fæstningsområdet. Vistnok rensningsanlæg i dag.
Fæstningsområdet besøger vi flere gange, og Fæstningsmuseet er bestemt et
besøg værd. Museet omfatter også en kirke - Garnisons Kirke, som er meget
speciel og ligger på 2. sal over Fæstnings Museet.
På tilbagevejen passerer vi
Faldskærmsskolen
og en flot gammel bygning, der ligger ude i vandet
for enden af en lang badebro. Det er den flydende sauna.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fyret på Vänäs
|
Faldskærmsskolen Karlsborg
|
Fæstningen
|
Reservekongeslottet
|
|
|
|
|
Forsvik
I nat har det regnet, og det fortsætter til morgen. Så vi trækker den
lidt med morgenmaden. Der er udsigt til cykelløb Vättern rundt, for de
passerer lige forbi campingpladsen. Der er ca. 20.000 deltagere.
Måske inspireret af det foreslår min bedre halvdel, at vi cykler ud til
sluserne i Forsvik ca. 7 km ud ad vejen til venstre lige udenfor
campingpladsen. Vi har dog ikke et kort med, men ruten er der styr på. Vi
cykler afsted ud af byen op og ned ad bakker og igennem skovområde, men
vand kan vi ikke se. Pludselig ser vi et skilt til en campingplads, og lidt
efter kan vi skimte en campingplads i det fjerne. Det viser sig at være
VORES campingplads. En dejlig rundtur på cykel. Det er en ommer. Vi starter
bilen, og jeg henter et områdekort i butikken, og snart er vi ved Forsvik
sluser 7-8 km ud ad vej 202.
Forsvik har Götakanlens ældste sluse fra 1813. Ved siden af sluserne ligger et stort område med flotte gamle bygninger. Forsvik Bruk.
Museum for svensk industrihistorie. Der har været industri i Forsvik i 600
år. Det begyndte med en sav, en hammer og en mølle - altsammen drevet af
vand. I nogle af de gamle bygninger er der
nu teater og musikarrangementer i løbet af sommeren.
I Forsvik ligger også en nybygget kopi af en af Sveriges første hjuldampere - Eric
Nordevall fra 1837, der synker efter
20 års sejllads. Vraget bliver lokaliseret af nogle dykkere i 1980 på bunden
af Vättern, og der ligger det stadig, men har vist efterhånden haft en del
besøg. Det er hensigten at Eric Nordevall II skal sejle passagertrafik, så man
igen kan rejse igennem Sverige som for
næsten 150 år siden.
Vi bliver ikke snydt for dagens regnbyge, som heldigvis hurtigt er overstået.
Jeg skal jo se bryllup på TV, så
vi må tilbage.
Det er rigtig flot, og et gensyn med mange af de steder i Stockholm, hvor vi
har været. Brudevalsen mangler ganske vist, da jeg går i seng, helt
firkantet i hovedet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Forsvik
|
Hajstorp
|
Hajstorp
|
Götakanalen
|
|
|
|
|
Götakanalen
Götakanalen bliver indviet i 1832.
Svenskerne er nemlig så trætte af den danske Øresundstold
(afskaffet 1857), at de påbegynder et kæmpe kanalprojekt i 1810
for skaffe en vandvej fra Göteborg og til Stockholm uden om den
danske told ved Kronborg.
Da jernbanerne kommer til i 1855, er det en hurtigere måde at
transportere gods og passagerer på, så succesen varer ikke længe.
Fra Sjötorp ved Vänern og til Mem ved Østersøen er Götakanalen
i alt 190 km lang og passerer ikke mindre end 58 sluser, der
totalt hæver skibene på kanalen op til 92 m over havets
overflade. Hele vandvejen mellem Göteborg og Stockholm er på ca.
600 km.
Töreboda
Vejret er flot, og i dag skal vi se
på noget af Götakanalen og sluserne.
Vi sætter cyklerne bag på bilen og kører mod Töreboda, hvor vi
parkerer bilen og fortsætter på cyklerne. Langs kanalen er der
en fin grussti. Vejret er flot og det
myldrer med blomster i kanten af stien. Ingen bakker, kun natur.
Der er 4,4 km til Hajstrup, men vi fortsætter lidt længere forbi
Riksberg. Her er man i gang med at sluse 3 skibe igennem.
Der er ikke langt imellem sluserne, og slusepasserne (unge i
feriejob) cykler af sted mellem sluserne. Vi cykler tilbage til
Hajstorp, hvor vi drikker kaffe på en hyggelig slusecafé, da skibene
endelig kommer dertil.
Retur i Töreboda cykler vi lige en rundtur i byen, inden vi fortsætter
i bilen til Sjötorp.
Sjötorp
I Sjötorp mødes Götakanlen og Vänern, så selvfølgelig
er her masser af aktivitet og turister i den store havn. Vänern har forbindelse til Kattegat
gennem Götaälven, som har sit udløb i Göteborg.
Kanalbåden Diana er på vej gennem sluserne med turister.
I haven ved siden af er en robotplæneklipper i gang med at klare
klipning af den store plæne. Der er nok at kigge på.
I dag skal vi ud at cykle en tur i
området. Et rigtig flot vejr, hvor vi cykler en tur ind i skoven ad stien,
der går langs vandet. På et tidspunkt bliver stien så knottet,
at vi parkerer vore cykler og går videre. Vi møder 2 gående/cyklende,
der fortæller, at vi godt kan tage cyklerne med. Der er bedre vej
forude. Den vej kender vi, og ved at uanset hvilket retning vi kører,
kommer vi til campingpladsen. Forinden møder vi lige en stor
snerrende hugorm på stien. Vi burde også have taget noget
ordentligt fodtøj på.
Lige før campingpladsen kører vi over på den nye udstykning ned
til søen. Herfra kan vi se en helikopter i gang med en øvelse,
der kræver Palles fulde opmærksomhed. Da vi endelig fortsætter, ser vi
Diana fra i går komme sejlende ud på Vättern efter at
have sejlet igennem Götakanalen. Et flot skue.
Vi cykler over på Cafeen Ida Brygge og køber en lunch menu med udsigt til kanalbroen, der går op hver halve time. Man skal passe
på sin mad her, for alliker sidder klar til at snuppe det, hvis vi
forlader pladsen.
Det er sidste aften i Karlsborg og
den luneste og flotteste aften, vi har haft på turen indtil nu.
Dagen, hvor der kun kommer få regndryp.
Fra campingpladsens scene kan vi høre et seniororkester spille
Shadows. Vi lader opvasken stå og går op og lytter. De har en
sangerinde med, men hende skulle de have ladet blive hjemme.
Da det bliver køligt, snupper vi opvasken i køkkenet
lige ved siden af.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hajstorp
|
Sjötorp
|
Sjötorp
|
Diana i Sjötorp
|
|
|
|
|
Inden vi forlader Karlsborg i flot
solskin, tager Palle et koldt bad i søen og jeg et koldt i baderummet.
Troede, at jeg havde glemt mønten til
brusebadet, og snupper det kolde bad, for så at opdage, at jeg
alligevel havde husket den.
Vi kører
mod Skövde ad vej nr. 49 og derfra videre ad vej nr. 26. Ved Mullajö kører
vi på vej nr. 185. Vi krydser hovedvejen ved Jönköping og fortsætter ad
vej nr. 26, 156 og 154.
En flot tur og solen dukker frem igen, inden vi når campingpladsen i Överlida.
Her ser ud til at være halvtomt, men et skilt på døren til receptionen
oplyser, at alt er optaget fra i morgen torsdag, da der er midsommerfest. Så
vi små nøjes med en enkelt overnatning og derefter fortsætte til Ullared.
Frokost og derefter en cykeltur op i den meget lille by. En kludebutik
holder ophørsudsalg, og ellers er der en kiosk/turistinfo, hvor vi køber
tomater og nye kartofler. Byen kan vi hurtigt overskue, så vi cykler hjem og går en tur i skoven. På
den anden side af landevejen fører en smal vej stejlt opad. Vi ender oppe
ved en stor grim mast, men ingen udsigt overhovedet som belønning for den
opstigning.
Næste formiddag fortsætter vi mod Ullared.
Ullared
Der er 28 km til Ullared, og vi
ankommer til campingpladsen ved middagstid. Her er heldigvis plads til vores
sidste ferieovernatning i Sverige. Vi får tildelt et lille frimærke - lidt
større end en parkeringsbås - på et bart område.
Campingpladsen ligger i et naturskønt område kun et stenkast fra Sveriges
største og billigste (!!!) varehus Gekås, der selvfølgelig er holdt i de svenske farver
blå og gul ligesom IKEA. Vist også det eneste de har til fælles.
Efter en let frokost cykler vi op ad
bakken til Varehuset. Tjekker det meste igennem, men kurven er stadig tom.
Undrer mig over de megaoverfyldte indkøbsvogne, der kører rundt med
kunder.
Det lykkes Palle at finde et par højttalere til notebook'en og en
kage til kaffen. Så kører han tilbage. Jeg opgiver ikke så let og finder
noget salatbestik og nogle viskestykker. Ikke det helt store. Men man kan jo
ikke forlade sådan et varehus med tom kurv.
Det er et
meget meget forunderligt sted. Tror der er gået udflugt og grænsekiosk i den resten må være enorm dygtig
markedsføring.
Prislejet og udvalget er på niveau med BILKA. De 20.000 m2 er efter vort
besøg udvidet
med 4.000 m2. Til sammenligning er BILKA Hundige, Aalborg og Århus på 27 -
29.000 m2.
Der er sket meget siden en vis hr. Karlsson i 1963 åbnede en butik i
stueetagen i en villa i Ullared.
Så er det vist tid til kaffen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Getterön Varberg
|
Midsommerfest i Varberg
|
Kallbadhuset
|
Varberg
|
|
|
|
|
Grimeton
Ved 9 tiden næste morgen kører vi
mod Varberg.
Ca. 10 km før Varberg drejer vi af mod Grimeton, hvor der ligger en gammel
radiostation fra 1920'erne, der i dag er kulturarv.
I dag er Midsommerhelligdag, så der er selvfølgelig lukket på museet, men
vi kigger lidt, inden vi fortsætter mod Varberg.
Varberg
Vi passerer forbi en
lille flyveplads og en campingplads og ender helt ude i et natur- og
fuglereservat på Getterön. Her er sandstrande og klipper, hvor man
kan bade. Og dejligt solskin.
Lige midt på P-pladsen ligger en strandskade uanfægtet og ruger på sine æg.
Vi fortsætter ind til havneområdet, hvor vi parkerer. Går
en tur ud til fæstningen og rundt i byen. Lidt nord for fæstningen ligger
et fantastisk orientalsk byggeri på pæle ude i vandet. Det er
badeanstalten Kallbadhuset fra 1903.
Der er midsommerfest i byen. Folk har
blomster i håret, og der danses og er feststemning.
Rigtig flot vejr med sol. En god dag
til en sejltur.
Sverige
har været en rigtig god oplevelse.
Og Stockholm er bestemt et besøg værd og Karlsborg og Air Force Museet i
Linköping og Götakanalen og......
Vejret har været noget blandet, men vi har dog alligevel haft en del sol. Varmegraderne
har det til gengæld været sparsomt med.
|
|
Til
Forside
|
Udskriftsvenlig
side
|